Hand som håller larmknapp.

Trygghetslarm - stärkt trygghet i hemmet

Upplever du oro och rädsla för att du ska ramla eller att något annat ska hända dig i hemmet så kan ett trygghetslarm bidra med trygghet, dag som natt.

Vid behov av hjälp kan du snabbt få kontakt med hemtjänstpersonalen under alla veckans dagar och dygnet runt.

Den tryggheten kan vara avgörande för att du ska kunna bo kvar så länge som möjligt i ditt eget hem.

Ansökan om trygghetslarm

Om du larmar så får du direkt kontakt med hemstjänstpersonalen i ditt område som finns där för att hjälpa dig.

Trygghetslarmet består av en larmknapp och en stationär trygghetstelefon. Larmknappen bär du runt handleden eller i ett band runt halsen och trygghetstelefonen placeras på en lättillgänglig plats i ditt hem. Trygghetstelefonen har en högtalarfunktion som innebär att du kan prata med hemtjänstpesonalen utan att använda telefonluren.

Kontaktuppgifter

Om du vill ansöka om trygghetslarm kontaktar du en biståndshandläggare genom att ringa kommunens växel eller ansöker via ansökningsblankett eller e-tjänst.

Telefon
Kommunens växel nås på telefonnummer 0690-25 01 00.
Biståndshandläggarna har telefontid 08:30-09:30, måndag-fredag.

Ansökningsblankett och ansökan via e-tjänst
Stöd i hemmet eller särskilt boende - ansökan eller anmälan - Ånge kommun (ange.se) Länk till annan webbplats.

Informationsblad Trygghetslarm PDF Pdf, 148 kB.

Hur gör jag för att få ett trygghetslarm?

Om du vill ansöka om trygghetslarm kontaktar du en biståndshandläggare genom att ringa kommunens växel eller ansöker via ansökningsblankett eller e-tjänst.

Ansökan via telefon

Kommunens växel nås på telefonnummer 0690-25 01 00.
Biståndshandläggarna har telefontid 08:30-09:30, måndag-fredag.

Ansökningsblankett och ansökan via e-tjänst

Hur larmar jag?

Du larmar genom att trycka på larmknappen som du bär runt handleden eller i ett band runt halsen eller genom att trycka på larmknappen på trygghetstelefonen. Du kan larma oavsett tid på dygnet.

Vad händer när jag larmar?

När du larmar så får du direkt kontakt med hemstjänstpersonalen i ditt område som finns där för att hjälpa dig.

Vad händer om jag inte kan kommunicera eller om personalen inte hör mig?

Om personalen inte får kontakt med dig kommer de hem till dig för att kontrollera vad som hänt.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Ett trygghetslarm kostar 300kr per månad.

Fungerar larmet utanför hemmet?

Nej, larmet fungerar endast i hemmet/fastigheten. Vid önskemål kan personal från kommunen genomföra ett test för att utvärdera hur lång räckvidd tryggetslarmet har i hemmet.
Ånge kommun arbetar för att i framtiden kunna erbjuda mobila trygghetslarm som både fungerar i och utanför hemmet.

Behöver jag tillhandahålla egen teknik?

Nej, Ånge kommun tillhandahåller all nödvändig utrustning och teknik.
Trygghetslarmet kommunicerar via mobilnätet.

Behöver jag ha fast telefoni / fungerande mobiltäckning för att kunna få trygghetslarm?

Ja. I samband med ansökan om trygghetslarm utreder kommunen om det är möjligt att använda trygghetslarm där du bor.

Vem installerar trygghetslarmet hemma hos mig?

Kunnig personal från Ånge kommun kommer hem till dig för att installera trygghetslarmet och testa så att utrustningen fungerar. I samband med besöket får du även information om hur trygghetslarmet fungerar.

Vad händer om trygghetslarmet inte fungerar vid exempelvis nätbortfall och strömavbrott?

Hemtjänsten har ett system där alla trygghetslarm övervakas för att se så att allt fungerar. Om ett trygghetslarm skulle sluta att fungera så får hemtjänstpersonalen en avvisering i systemet och tar kontakt med dig för att åtgärda problemet. Personalen har även innarbetade rutiner som aktiveras om trygghetslarmet inte fungerar, det kan exemplevis innebära att fler tillsynsbesök genomförs under tiden trygghetslarmet är ur funktion.

Behöver jag lämna ut nyckel till mitt hem?

När du träffar biståndshandläggaren så upprättas ett samtycke som ger personal från hemtjänsten tillträde till ditt hem och tillsammans med hemtjänstpersonalen kommer ni överrens om du behöver lämna ut eventuella nycklar till bostaden.