Så röstar du på valdagen

På valdagen för Europaparlamentsvalet (EU-valet), den 9 juni 2024, kan du rösta i din vallokal.

På röstkortet som du får med post till din hemadress står det vilken lokal du ska gå till.
På den här sidan förklarar vi hur det går till att rösta och var du kan rösta någonstans.

Vallokaler och öppettider

På ditt röstkort står det vilken vallokal du kan rösta i och vallokalens öppettider. Det är bara du och alla röstberättigade i samma valdistrikt som kan rösta i den vallokal som står på röstkortet. Från och med dem 22 maj och fram till den 9 juni kan och välja att förtidsrösta. Mer information om var du kan förtidsrösta kan du se unbder sidan förtidsröstning.

Vallokaler

Vallokalerna i Ånge kommuns valdistrikt är öppna under valdagen den 9 juni klockan 09:00-21:00

0201 Ånge. Medborgarhuset, Gillet, Centraltorget 20, 841 33 Ånge.
0202 Ånge centrum. Medborgarhuset, Corner, Centraltorget 20, 841 33 Ånge.
0203 Alby. Församlingshemmet, Alby, Kyrkbacken 2, 841 44 Alby.
0204 Hallsta. Melanders Bystuga, Parteboda 158, 841 92 Ånge.
0205 Borgsjö-Erikslund. Församlingshemmet, Borgsjöbyn, Borgsjöbyn 162, 841 97 Erikslund.
0306 Östavall-Byberget-Överturingen. Folkets Hus, Östavallsvägen 66, 841 93 Östavall.
0409 Ljungaverk. Ljungaskolan, Hussborgsvägen 8, 841 98 Ljungaverk.
0410 Fränsta. Ålsta Folkhögskola, Fränstavägen 209 E, 841 72 Fränsta.
0412 Torpshammar-Naggen-Munkbysjön. Församlingshemmet Lillbodfa 104, 841 75 Torpshammar.

Du behöver kunna identifiera dig

Du behöver ha med dig id-handling när du röstar. Id-handlingen ska vara giltig men i vissa fall kan även en utgången id-handling användas. Det är röstmottagaren som avgör vilka id-handlingar som ska godkännas.
Har du ingen id-handling kan en annan person som fyllt 18 år intyga din identitet. Personen som intygar måste visa sin id-handling.

Röstkort inte nödvändigt men praktiskt

Du måste inte ha med dig ditt röstkort när du röstar i en vallokal på valdagen. Men det är praktiskt för att kunna kontrollera att du är i rätt valdistrikt och röstar i rätt vallokal.
Film om att rösta i vallokalen på valdagen
Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk textning när filmen spelas upp. Filmens längd är 1 minut och 27 sekunder.

Youtube: Rösta i vallokal (youtube.com) Länk till annan webbplats.

Här kan du rösta

Så snart det är beslutat kommer vi här att publicera vilka lokaler i Ånge kommun som ska användas för förtidsröstning och röstning i vallokal.